| Головна » Статті » Методична робота » Математика |
Цікава математика в хвилини відпочинку і на групових заняттях після уроків. Давно встановлено, що окремі завдання з цікавої математики - математичні ігри можуть завдавати дітям також задоволення, так само служити засобом розумового відпочинку, як і елементи цікавого матеріалу, пов'язані зі спортом, літературою та іншими областями науки, мистецтва. Потрібно тільки вміло підбирати математичні завдання, щоб вони викликали інтерес у молодших учнів, або викликати інтерес до математики - це головна мета , до якої ми прямуємо в зв'язку з задачею підвищеного рівня процесу навчання математики. Для розвязку цієї задачі корисно використовувати хвилини цікавої математики. З них звичайно зароджується інтерес до позакласних занять з математики, бажання брати участь в крукових роботах, в випусках газет і в інших видах робіт по математиці. Проводити ці хвилини можна в окремих моментах під час прогулянок з групою учнів, хвилини відпочинку під час екскурсії на природу та ін. Так як, мова йде про хвилини цікавої математики, то для збудження і підтримання інтересу до завдань останні повинні задовольняти наступні умови: 1. бути не схожими на звичайні математичні завдання, запропоновані на уроках; 2. смисл завдань повинен бути зрозумілим дітям; 3. рішення завдань повинно бути доступним кожному з присутніх учнів; 4. відповіді повинні отримуватись швидко, якщо необхідні обчислення, то вони повинні виконуватися тільки усно. Хвилини цікавої математики проводяться епізодично. Вони можуть плануватися вчителем в зв'язку з поставленою метою, наприклад, викликати в дітей інтерес до організації математичного кружка, до випуску газети, тощо. Приведемо подібні запитання, задачі, завдання, які можна запропонувати молодшим учням в відповідні періоди їх навчання. Діти люблять незвичайні задачі в віршах. Тому в звичну для цього хвилину вчитель може почати бесіду так: "Діти, ви знаєте вірш С.Я.Маршака "Багаж”? Звичайно серед дітей знайдуться такі, які знають його напамять. Після цього запропонувати прочитати його хором. А потім сказати:”Тепер послухайте задачу: Дама здавала в багаж; Диван, чемодан, саквояж, Картинку, корзинку, картонку І маленьку сабачонку. ............................................. Але тільки пролунав дзвінок, Втікло з вагона щеня. Діти, порахуйте швидше, Скільки залишилось речей? З цікавістю діти беруться відгадувати прості ребуси. При цьому необхідно запропонувати не будь - які ребуси, а тільки ті, які мають, визначений зв'язок з математикою: або в його зображенні зустрічаються математичні знаки, або в відповідях утримується математичний термін, або має місце першої і другої ознаки одночасно. Ребуси можна раніше зобразити на аркушах паперу. Тоді в любий час вчитель може запропонувати дітям їх для відгадування. Наприклад, вчитель каже: " Діти, відгадайте, які слова тут написані за допомогою букв та інших знаків: Пі2л , 7я, мі100, 100лиця. Діти завжди з зацікавленням відгадують загадки. Тут також слідує звернути увагу на те, що загадки повинні мати якісь математичні елементи. Частіше всього таким елементом є число, яке утримується в загадці і служить одним із ознак, по якому відбувається шукання відповіді на цю загадку. В інших загадках можуть зустрічатися математичні відношення ("рівність”, "більше”, "менше”) або відповіддю служить термін Пов'язаний з математикою. Наприклад: 1) Дім без вікон та дверей, як зелений сундучок, В ньому 6 кругленьких діточок. Називається... ( стручок) 2) Що це за 7 братів: роками рівні, іменами різні. (дні неділі) Корисно буває запропонувати і задачі - жарти: 1) Росте 4 берези. На кожній березі по 4 гілки. На кожній гілці є по 4 яблука. Скільки всього яблук? ( На березі яблука не ростуть) 2) 4 мишки гризли скоринку сиру. Підкралась кішка і схопила 1 мишку. Скільки мишок продовжувало гризти скоринку сиру? ( Ніскільки, всі миші порозбігалися) В вільні хвилини діти з задоволенням можуть приймати участь в якій несуть грі. Наприклад: можна провести з невеликою групою дітей гру "Арифметичний квач”. Беручи участь в грі, діти закріплюють в памяті склад числа 10. гра заключається в наступному. Діти становляться в коло. Один учень є ведучим і становиться в центрі кола. У дітей, які стоять до кола, прикріплені картки з числами від 0 до 10. це в тому випадку, коли крім ведучого, беруть участь в грі ще 11 чоловік. Потім учень - ведучий голосно називає число, наприклад8. тоді учень який стоїть в колі і має число 8 , оббігає коло, щоб доторкнутися до учня з числом 2, яке доповнює 8 до 10. щоб не дати, коли його "заквачують”, учень з 2 повинен швидко здогадатися, що доповнення до 10 число знаходиться в нього, оббігти коло в ту саму сторону, що і 8 і стати на своє місце. Якщо 8 не " заквачує” 2, то учень з 8 становиться в коло, а минулий ведучий на його місце. При цьому минулий ведучий одночасно отримує від нового ведучого і картку з числом 8 , прикріплює до себе на грудях. Якщо 8 "заквачила” 2 , то учень з числом 2 становиться ведучим, віддаючи свою картку минулому ведучому. Примітка 1: Якщо ведучий скаже голосно число 10, то, крім учня, який має на картці число 10, повинен оббігати коло і учень з числом 0. Примітка 2: Якщо учнів, які приймають участь в грі, менше 12, то звичайно не беруться числа 10, 9, 8 і т. д. І доповнення проводиться до найбільшого з прикріплених на картках чисел. Наприклад, в грі разом з ведучим беруть участь 9 чоловік. Тому в колі будуть стояти 8 учнів з прикріпленими числами від 0 до7. в процесі гри доповнення проводиться до числа 7. Примітка 3: Якщо граючих виявилося більше 12, то доповнення можна вичислити і до більшого числа. Якщо, наприклад, граючих 15, то доповнюють до числа 14. З учнями 2 і 3 класів можна провести гру "Знай таблицю множення”. Зміст гри наступний. Учасники стають в одну шеренгу. До грудей кожного з них прикріпляються номера від 1 до 9 (послідовно, разом з ведучим в грі можуть приймати участь 10 чоловік). Ведучий називає будь - яке утворення з таблиці множення, наприклад 35. число 35 утворилось від множення 5 і 7 . отже, з шеренги повинні вибігти ті діти, у яких приколені номера 5і 7 , і, добігши до раніш вказаного місця, повернутися в шеренгу. Хто скоріше повернеться на своє місце, той виграє. Він отримує прапорець. Якщо ведучий сказав таке число, яке є добутком двох різних пар чисел ( наприклад, 24 = 6* 4 та 24 = 8*3 ), то з шеренги вибігають всі четверо. Учень, який виграв першим 2 прапорця, становиться ведучим, а ведучий займає його місце. Потім ведучого змінює наступний, отримавши 2 або 3 прапорця. Всі учні, які отримали прапорці, вважаються гарно знаючими таблицю множення. При проведенні хвилин цікавої математики можна запропонувати будь - яку вправу з рахівними паличками, тощо. В хвилини відпочинку з дітьми можна проводити гру "Кінцівки” . в процесі цієї гри діти вправляються у виконанні безпосередніх висновків з суджень з відношеннями. Вона корисна тим, що готує дітей до свідомого рішення задач на збільшення і зменшення числа на декілька одиниць і в декілька разів, даних в непрямій формі. Приведемо приклади проведення цієї гри. Вчитель каже: "Проведемо гру "Кінцівки”. В неї можуть брати участь 3 , 4 і більше учнів. Діти становляться в коло. Я буду починати речення, а ви повинні його правильно закінчити. Закінчувати речення повинен той, до кого я доторкнуся рукою. Якщо "кінцівка” учня опиниться не вірною, то він виходить з кола, а хто залишився в колі стараються вірно закінчити речення. Виграють ті, хто вірно давав "кінцівки” і залишився в колі.” Вчитель: "Починаю речення: "Якщо підвіконня вище стола, то...” Учень: "... то стіл нижче підвіконня”. Далі речення можуть бути наступними: - Якщо Саша по росту рівний Петру, то Петро...(по росту рівний Саші) - Якщо Катя стоїть лівіше Тані, то Таня...( стоїть правіше Каті) - Якщо в мене в правій руці рахівних паличок на 2 більше чим в лівій, то в лівій руці...( паличок на 2 менше чим в правій) - Якщо Марія живе від школи дальше ніж Ніна, то Ніна...(живе від школи ближче ніж Марія) - Якщо сестра старша ніж брат, то брат...( молодший ніж сестра) - Якщо олівець коротший лінійки, то лінійка...(довша олівця). | |
| Переглядів: 4277 | Рейтинг: 0.0/0 |
| Всього коментарів: 0 | |


